Dieselveturi on hyvä valinta pienoisrautatielle. Ainakin sen puolesta että niisä on vähemmän osia (vrt.höyryveturi) jotka voivat hajota käsitelyssä (jos on mämmikoura kuten minä). Valitsin tähän esittelyyn Brawan valmistaman BR216 sarjan yleisdieselveturin. Veturi on hankittu ebay.de kautta Saksasta ja olen digitalisoinut sen ESU:n valmistamalla digital sound decoderilla. Eli veturissa on aidot dieselveturin äänet. Digitalisoidut veturit voivat toimia samalla radalla muiden vastaavien veturien kanssa toisistaan riippumatta ja ottavat ohjauskäskyjä vastaan omalla koodillaan. Niille voidaan asettaa mallikohtaiset kiihtyvyys ja hidastuvuusarvot, sekä minimi- ja maksiminopeusarvot. Valot voidaan kytkeä päälle tai pois.
Tämän veturin esikuvat valmistettiin 1964-1968 yht.224kpl ja huippunopeus oli 120km/h. Käytöstä ne poistuivat vuoteen 2003 mennessä. Veturista tehtiin ensin 4 veturin protosarja 1960, jotka erosivat
lopullisesta sarjasta erilaisen etuosan osalta ja niiden lempinimi oli
"Lollo" Gina Lollobrigidan mukaan.
Veturista tehtiin myös tehokkaampi BR218-sarja joka veti pikajunia 140km/h. Näitä vetureita käytetään vieläkin Saksassa sähköistämättömillä sivuradoilla.
Tässä veturissa on merkintänä vielä V160, joka oli käytässä ennen muutosta BR216 ihan 60-luvun lopussa, jolloin lisättiin myös tarkistusnumerot tietokoneita varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti